lördag 7 mars 2009

Grattis Carina & My Zafira !



Curioso LVIII är den stolta fadern till detta otroligt charmiga Hispanoarab-sto!
Kl. 03.30 på natten ringde Carina och sa att det var dags... Nyvaken och något
förvirrad satte jag mig i bilen och körde till Edsvära. Första fölet för både Carina och Zafira så de var lite nervösa =). Förlossningen gick finfint... Det var sedan problemen började, stoet hatade sitt föl intensivt. Ofta har jag sett ston vara förvirrade och avvisande då de fått sitt första föl, ibland har man fått hjälpa till en hel del för att få det att fungera med kontakt och diande. Men aldrig någonsin har jag träffat ett sto som visat oresonligt hat mot sitt föl. Jag kan lova att det var en otrevlig upplevelse. Slickade öron och blottade tänder, hon högg så det stod härliga till. Sparkade gjorde hon också, då menar jag inte att hon bara "viftade" med hoven. Hon sparkade för att skada, inget att diskutera om. Vi insåg ganska snart att det inte skulle fungera, så vi mjölkade, och mjölkade och mjölkade. "Little My" som är en mycket bestämd liten dam, åt med god aptit. Vi var tvingade att separera mor och dotter. De fick stå i boxarna bredvid varandra. Så fort fölet rörde sig, slickade mamma öronen och blängde hatiskt på henne. MÅNGA timmar senare, när veterinärstationen öppnat, fick vi tag på veterinären. Kl 10 på fm kom han och gav mamma lugnande för att se om det kunde få henne att acceptera fölet. En gång fick hon snutta, sedan yrde hovarna igen. Det var barra att ge upp. Veterinären konstaterade också att det inte var mer att göra. Så, Carina fortsatte mjölka... I skrivandets stund är "Little My" hos ett sto i Skara som förlorat sitt föl. Vi håller alla tummar som finns för att hon accepterar sin nya dotter !!!
Och ännu en gång inser man att man aldrig, aldrig någonsin blir fullärd, det var ingen rolig upplevelse, men oj så mycket vi lärde oss...



9 kommentarer:

santa sa...

Vilken söt liten tjej.Hoppas nya "mamma" accepterar henne,håller tummar och tår./Sussie

Crossroad Stables sa...

Hejsan Sussi !

Det hjälpte tydligen med dina tummar och tår =). Det går bättre och bättre. I em skall de försöka släppa in henne till "nya mamman" och låta dem vara ifred. Allt övervakat via kamera.

Kram

Välkommen till Janne. sa...

Hoppas det fungerar, konstiga saker kan hända. Ha de bra.

BM sa...

Kusligt när sånt händer. Mycket vackert föl. Curioso kan vara stolt igen. Ktam BM :)

santa sa...

Hur har det gått med att släppa ihop dom?.

Linda sa...

Va roligt å höra att det går åt rätt håll! Håller tummarna jag med! :)

Crossroad Stables sa...

Tack alla för hållna tummar & tår !

"Little My" går nu på "heltid" med sin nya mamma, allting går superfint !
Så nu kan vi andas ut allihop =).
Jag har tidigare bara hört talas om ett sto som diagnostiserats
"förlossningspsykos". Misstänker att det vara vad som hände här. Har sökt på internet men där finns inget om detta. Nåväl, något att ha med sig i "bakfickan" under kommande år!

Kram Maria Och Hästarna

Anonym sa...

Hej Alla

Mys matte här :-)
Tack för alla tum hållningar.

Idag så fungerar allt bara fint med Amma Napla och My.
En stor sten har fallit från mitt hjärta.

Chocken har lagt sig för mig nu.
För mycket arbete var det med att mjölka mitt sto varannan timme i flera dagar innan vi hittade Napla genom amma jouren.

My är en otroligt härlig liten individ. Så tillgiven och orädd.
Kanske inte konstigt med den starten i livet som hon fick.

Ett jätte stort tack till dig Maria. Du är bäst helt enkelt ;-)

Crossroad Stables sa...

Hej Carina !

Jag gjorde vad jag kunde för er, men det var trots allt bara knappt ett dygn av mitt liv =). Det är du som skall ha den största elogen ! Att du, trots två små barn har lyckats hitta all den styrka och tid som du lagt på "My Little" är BEUNDRANSVÄRT !!!
100 poäng till dig !!!
Och många, många önskningar om att hon blir allt du hoppats och lite till. Det är du värd !

Kram från Maria, stolt Curioso & alla andra hästar